§85a Serviceloven

Rebuild Konsulenterne arbejder med borgere, som enten er eller har været hjemløse. Målgruppen kendetegnes ved svære psykosociale og/eller misbrugsproblemer, og kan have levet lang tid på gaden, opholdt sig på forskellige boformstilbud, og haft længerevarende ophold på hospital eller behandlingstilbud. Enkelte kan også bo i egen lejlighed med behov for en særlig tilrettelagt støtte for at fastholde boligen.

Desuden modtager vi unge efter endt afsoning, hvis Kriminalforsorgen og kommunen vurderer, at de er i risiko for hjemløshed.

Støtten efter servicelovens §85a defineres ud fra kommunens bestilling og borgerens støttebehov. Vi arbejder specialiseret med udsatte i hjemløshed, eller risiko for hjemløshed, hen mod at fastholde eller komme i egen bolig. Vi kan desuden indgå i en afklarende proces og afdække borgerens støttebehov i forhold til en fremtidig indsats.

Støtten bidrager ofte også til at understøtte relevante sociale og sundhedsmæssige udredninger samt indsatser, der skaber bedring og stabilitet i den enkeltes liv.

Den sociale og praktiske del af indsatsen skal støtte borgeren i at tilrettelægge sit liv og hverdag på en måde, så han eller hun udvikler kompetencer til at klare dagligdagen. F.eks. hjælp til at skabe mere struktur, løse opgaver i hjemmet eller indgå i sociale relationer.

Vi tilbyder 85a efter CTI-metoden.

Handlekommunen fastsætter støttebehovet og støttetimer pr. uge.

Rebuild Konsulenterne aftaler timepris med handlekommunen. Prisen inkluderer udarbejdelse af professionelle udviklingsplaner, udgifter forbundet med borgerens etablering, administration samt kørsel.

Alle kommuner kan få refusion for udgifter forbundet med støtten i op til 2 år.

Vores CTI-forløb efter Servicelovens §85a foregår i tre faser:

Fase 1: Overgang fra hjemløs til bolig
  • Før indflytning:
    Ansøgninger laves til f.eks. indskudslån, §34 særlig boligstøtte, 81, 85, boligstøtte Udbetaling Danmark, etableringshjælp, flyttehjælp, indkøb af nødvendige effekter mv.
  • Indflytning og etablering af lejlighed
Introduktion til offentlige instanser som jobcenter, psykiatri, rusmiddelcenter, evt. KIF - afdeling mv. CTI-medarbejderen følger med borgeren til møder hos kommunen eller andre instanser, og kan ved behov være bisidder.
  • Påbegyndelse af bo træning
Overblik over økonomi, budgetlægning, afbetalingsordninger, oprettelse af budgetkonto/betalingsservice, evt. oprettelse af frivillig administration af husleje og opsparing ved kommune, m.v. Denne fase er den mest skrøbelige og forbundet med risici. Det kræver en solid og tillidsfuld relation mellem bostøttemedarbejder og borger for at lykkes.
  • Første udviklingsplan sendes til handlekommune.
Fase 2: Fastholdelse af bolig
  • Fortsat bo træning og kontinuerlig kontakt med relevante grene af den offentlige forvaltning og andre samarbejdspartnere.
    Borgeren støttes i mestringsstrategier og i fællesskab får vi øje på evt. risikofaktorer.
  • Fokus på at (gen)etablere sunde og støttende nye og gamle netværk, herunder etablerer kontakt til foreningslivet, og frivilligorganisationer. Vi har ligeledes fokus på at afdække muligheder inden for beskæftigelse eller uddannelse.
  • Anden udviklingsplan sendes til handlekommune.
    I samråd med handlekommune vurderes det, om borgeren efter endt CTI-forløb forventes at kunne leve et selvstændigt liv med få eller ingen indsatser fra handlekommune.
Fase 3: Afslutning af bostøtteforløb
  • Fremtid.
    CTI-medarbejder vil i samråd med borger gradvist afslutte bostøtteforløbet og observere relationen til evt. tilknyttede offentlige instanser. Der arbejdes henimod en selvstændig livsførelse med bæredygtige relationer.
    Afsluttende udviklingsplan sendes til handlekommune. Forløbet afsluttes og overgives til handlekommune.